Η ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ https://agiooros.org/ |
|
Ο ΑΓΙΟΣ ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑΤΑ----Τοῦ Πρωτ. π. Θεοδώρου Ζήση https://agiooros.org/viewtopic.php?f=43&t=11177 |
Σελίδα 1 από 1 |
Συγγραφέας: | antonios [ Κυρ 12 Ιούλ 2015, 22:06 ] |
Θέμα δημοσίευσης: | Ο ΑΓΙΟΣ ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑΤΑ----Τοῦ Πρωτ. π. Θεοδώρου Ζήση |
1. Ἡ ζωή τοῦ ῾Αγίου Σάββα ῾Η ᾿Εκκλησία μας ἑορτάζει στίς 5 Δεκεμβρίου τή μνήμη μιᾶς πολύ μεγάλης μορφῆς τῆς ᾿Ορθοδοξίας μας, ἑνός μεγίστου ἀσκητοῦ καί διδασκάλου, Σάββα τοῦ ῾Ηγιασμένου. ῾Ο ῞Αγιος Σάββας ἔζησε ἐνενήντα τρία (93) ἔτη. Γεννήθηκε τό 439 στήν Μουταλάσκη τῆς Καππαδοκίας, τήν ὁποία εἴχαμε τή σπουδαία εὐκαιρία νά τήν ἐπισκεφθοῦμε πρίν ἀπό δύο χρόνια, μιά ὁμάδα ἀπό ἐδῶ, ἀπό τούς ῾Αγιαντωνίτες, καί ἐκοιμήθη τό 532 στήν Μεγίστη Λαύρα τῆς Παλαιστίνης, πού ὁ ἴδιος ἵδρυσε καί πού ἐξακολουθεῖ ἀδιάκοπα ἀπό τότε, ἐδῶ καί χίλια πεντακόσια χρόνια, νά ὑφίσταται μέχρι σήμερα. ῾Ο ῞Αγιος Σάββας, ὅπως καί ὁ ῞Αγιος Θεοδόσιος ὁ Κοινοβιάρχης, ἦσαν μαθητές καί πνευματικά παιδιά τοῦ Μεγάλου Εὐθυμίου. Θά παρουσιάσουμε τά ἔτη τῆς ἀπομόνωσής του στήν ἔρημο, τή θαυμαστή ἵδρυση τῆς Λαύρας του, τούς ἀσκητικούς του ἀγῶνες, τούς πειρασμούς καί τήν δόξα του, τό δεύτερο δηλαδή μεγαλύτερο μέρος τῆς ζωῆς του, σαράντα ἐτῶν περίπου, ἀπό τό 473 πού ἐκοιμήθη ὁ Μέγας Εὐθύμιος μέχρι τό 512. Καί τοῦ χρόνου, ἄν ὁ Θεός θελήσει καί μᾶς ἔχει καλά, θά παρουσιάσουμε τά τελευταῖα 20 ἔτη τῆς ζωῆς του, ἀπό τό 512 ἕως τό 532, τά ὁποῖα ἔτη, ἐκτός ἀπό τούς πνευματικούς καί ἀσκητικούς του ἀγῶνες, χαρακτηρίζονται καί ἀπό τούς ὁμολογητικούς του ἀγῶνες γιά τή διάσωση τῆς ᾿Ορθοδοξίας ἀπό τήν αἵρεση τοῦ Μονοφυσιτισμοῦ. 2. ῾Η μεγάλη προσφορά τοῦ ῾Αγίου Σάββα καί τῆς Ἱ. Μονῆς του Δέν εἶναι ὑπερβολή νά ποῦμε ὅτι ἡ ᾿Ορθοδοξία διασώθηκε τήν περίοδο αὐτή στήν Παλαιστίνη ἀπό τούς ἀγῶνες τῶν μοναχῶν, ὑπό τήν ἡγεσία κυρίως τοῦ ῾Αγίου Σάββα καί τοῦ ῾Αγίου Θεοδοσίου τοῦ Κοινοβιάρχου. Τότε στήν ᾿Ανατολή τά τρία ἀπό τά τέσσερα Πατριαρχεῖα, Κωνσταντινουπόλεως, ᾿Αντιοχείας, ᾿Αλεξανδρείας, εἶχαν ὑποκύψει στήν αἵρεση τοῦ Μονοφυσιτισμοῦ ὁλοκληρωτικά, σχεδόν μέ τό σύνολο τῶν ἐπισκόπων τους. Καί μόνο τό Πατριαρχεῖο ῾Ιεροσολύμων ὀρθοτομοῦσε τό λόγο τῆς ἀληθείας, παρά τήν πολιτική καί ἐκκλησιαστική πίεση τήν ὁποία ὑφίστατο. ῾Η Ρώμη τότε, εὐτυχῶς, ἦταν ᾿Ορθόδοξη. Σήμερα βρισκόμαστε σέ χειρότερη κατάσταση. ῾Η παναίρεση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ ἔχει ἐξαπλωθῆ καί ἔχει καταλάβει ὅλες σχεδόν τίς αὐτοκέφαλες ᾿Ορθόδοξες ᾿Εκκλησίες. ῾Η Δύση μέ τόν Παπισμό καί τόν Προτεσταντισμό βρίσκονται στήν αἵρεση καθ᾿ ὅλη τή διάρκεια τῆς δεύτερης χιλιετίας. ῎Ηδη ἔχουν ἀρχίσει κρυφοί καί φανεροί διωγμοί ἐναντίον τῶν ᾿Ορθοδόξων, ὅπως συμβαίνει στή γειτονική μας Σερβία, ὅπου ἀγρίως διώκεται καί συκοφαντεῖται μέ ψευδεῖς κατηγορίες ὁ ὁμολογητής ἐπίσκοπος Ράσκας καί Πριζρένης καί ἐθνάρχης τοῦ Κοσσυφοπεδίου κ. ᾿Αρτέμιος, ἀκολουθώντας τά ἴχνη τῶν μεγάλων ῾Αγίων Πατέρων, ὅπως τοῦ ῾Αγίου ᾿Ιωάννου τοῦ Χρυσοστόμου. Παρά τήν πικρία καί τή λύπη, πού αἰσθανόμαστε γιά τό διωγμό, νιώθουμε μέσα μας πνευματική χαρά καί ἀγαλλίαση· εὐχαριστοῦμε τό Θεό, γιατί καί στίς ἡμέρες μας ἀναδεικνύει στύλους καί ὁμολογητάς τῆς ᾿Ορθοδοξίας ἐναντίον τῆς παναιρέσεως τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, ὅπως ἀνέδειξε τότε τόν ῞Αγιο Σάββα ἐναντίον τοῦ Μονοφυσιτισμοῦ. Στό μεγάλο αὐτό καί ἱστορικό μοναστήρι τοῦ Πατριαρχείου ῾Ιεροσολύμων, τοῦ ῾Αγίου Σάββα, ὀφείλει ἡ ᾿Εκκλησία πάρα πολλά. ῎Οχι μόνο γιατί συνέβαλε ἀποφασιστικά στή διαμόρφωση τῆς Θείας Λατρείας (εἶναι γνωστό τό τυπικό τοῦ ῾Αγίου Σάββα) καί ἀνέδειξε μεγάλους ὑμνογράφους καί ποιητάς (῞Αγιο ᾿Ιωάννη Δαμασκηνό, Κοσμᾶ τοῦ Μαϊουμᾶ, Στέφανο τόν Μελωδό, Θεόδωρο καί Θεοφάνη κ. ἄ.), ἀλλά καί διότι μέ τόν ῞Αγιο Σάββα ἐν πρώτοις ἐναντίον τοῦ Μονοφυσιτισμοῦ, καί μέ τόν ῞Αγιο ᾿Ιωάννη τόν Δαμασκηνό ἐναντίον τῆς Εἰκονομαχίας, διέσωσε δύο φορές τήν ᾿Ορθοδοξία ἀπό τήν αἵρεση. 3.῾Η ἀπομόνωση στήν ἔρημο, ἡ ἵδρυση τῆς Λαύρας, οἱ πειρασμοί του ῾Ο ῞Αγιος Σάββας λοιπόν γεννήθηκε στήν Μουταλάσκη τό 439· πολύ νωρίς, σέ ἡλικία 8 ἐτῶν ἔφυγε ἀπό τούς κηδεμόνες θείους του, στούς ὁποίους τόν εἶχαν ἀφήσει οἱ γονεῖς του, καί ἐγκαταβίωσε σ᾿ ἕνα μοναστήρι τῆς περιοχῆς στήν Καππαδοκία, στίς Φλαβιανές. Μετά ἀπό δέκα χρόνια παραμονῆς γεμᾶτα θαυμαστά γεγονότα καί παραδειγματική ἀσκητική ζωή, σέ ἡλικία 18 ἐτῶν φεύγει ἀπό τήν Καππαδοκία καί μεταβαίνει κάτω στήν Παλαιστίνη. Συναντᾶ τό Μέγα Θεοδόσιο, ὁ ὁποῖος ὅμως δέν τόν ἐκράτησε κοντά του, παρά τήν ἐπιθυμία τοῦ ῾Αγίου Σάββα, διότι ἀκόμη ἦτο ἀγένειος, ἦτο μικρός, δέν ἦταν ἀκόμη ὥριμος νά ἀκολουθήσει τόν ἐρημιτικό βίο· τοῦ συνέστησε νά πάει καί νά ἐγκαταβιώσει στήν κοινοβιακή μονή τοῦ ῾Οσίου Θεοκτίστου. ᾿Εκεῖ ὁ ῞Αγιος Σάββας ἔμεινε πολλά χρόνια κοντά στόν ῞Οσιο Θεόκτιστο· τά τελευταῖα χρόνια τῆς ἐκεῖ παραμονῆς του, τά πέντε χρόνια, τά ἔζησε ἐρημιτικά, ἀκολουθώντας καί πάλι τόν Μέγα Εὐθύμιο, καί τελικῶς ὅπως προηγουμένως εἴπαμε, ὅταν ἐκοιμήθη ὁ Μέγας Εὐθύμιος τό 473, ἀποχώρησε καί αὐτός ἀπό τό κοινόβιο τοῦ῾Οσίου Θεοκτίστου κι ἄρχισε μόνος του νά ζεῖ τήν ἐρημιτική ζωή σέ ἡλικία 35 ἐτῶν. Στήν ἔρημο, κοντά στόν ᾿Ιορδάνη, εἶχε τή μεγάλη εὐλογία νά συναντήσει ἐπίσης τόν ῞Οσιο Γεράσιμο τόν ᾿Ιορδανίτη, ὅπως ἐπίσης καί τόν ῞Οσιο Θεοδόσιο, μέ τούς ὁποίους ἀνέπτυξε πολύ μεγάλη καί σπουδαία φιλία. ᾿Εδῶ λοιπόν ζώντας μόνος του ὁ ῞Αγιος Σάββας, μέσα στήν ἔρημο, ἐκέρδισε πολλούς ἀγῶνες ἐναντίον τῶν δαιμόνων, ἀπέκτησε τήν ἀφοβία ἐναντίον τῶν δαιμόνων καί ἐναντίον τῶν θηρίων, ὅπως ἐπίσης ἀπέκτησε καί τό σεβασμό τῶν βαρβάρων, οἱ ὁποῖοι ζοῦσαν στή γύρω περιοχή. Zῶντας λοιπόν ἐκεῖ στήν ἔρημο τοῦ Ρουβᾶ καί τοῦ Κουτυλᾶ, κάποια στιγμή δέχθηκε ἐπίσκεψη τῆς Παναγίας μας, τῆς Θεοτόκου, ἕνα βράδυ, ἡ ὁποία τοῦ εἶπε νά ἐγκατασταθεῖ στήν ἀνατολική πλευρά τοῦ χειμάρρου τῶν Κέδρων, ὅπου ὑπάρχει ἕνα σπήλαιο. Καί ἐκεῖ ὄντως ἐγκαταστάθηκε ὁ ῞Αγιος Σάββας μέ ὑπόδειξη τῆς ῾Υπεραγίας Θεοτόκου. Τό σπήλαιο αὐτό σώζεται μέχρι σήμερα καί τό δεικνύουν οἱ μοναχοί, ἀπέναντι ἀπότό μοναστήρι τοῦ ῾Αγίου Σάββα. ᾿Εκεῖ λοιπόν, ζῶντας πολύ αὐστηρή ἀσκητική ζωή, μέ τήν ἀρετή του προσείλκυσε γύρω πολλούς μοναχούς· σέ πολύ λίγα χρόνια σχηματίστηκε ἡ πρώτη συνοδεία του ἀπό ἐρημίτες, ἀπό ἑβδομήντα περίπου μοναχούς. Δέν ὑπῆρχε ὅμως νερό στήν περιοχή· τό νερό ἦταν πάρα πολύ μακριά κι ἔπρεπε νά τό κουβαλοῦν μέ πολύ κόπο. Δέν ὑπῆρχε ἐπίσης ναός τήν περίοδο ἐκείνη γιά τίς λατρευτικές ἀνάγκες τῶν μοναχῶν. Μέ δύο θαυμαστά γεγονότα λύθηκαν καί τά δύο προβλήματα. ᾿Εν πρώτοις ὑπῆρξε θαυματουργική ἀνάβλυση ὕδατος· προσευχήθηκε ὁ ῞Αγιος Σάββας καί παρακάλεσε τό Θεό, γιά νά οἰκονομηθοῦν οἱ πατέρες,νά τούς δώσει νερό· ἕνα βράδυ λοιπόν, μιά βραδιά φεγγαρόφωτη, εἶδε ἕνα γάϊδαρο κάτω στό χείμαρρο νά σκάβει μέ τό πόδι του καί νά πίνει ἀπό τό νερό πού τότε ἀνέβλυσε. Θεώρησε ὁ ῞Αγιος Σάββας πώς ἦταν αὐτό ἀπάντηση στήν προσευχή του· καί ὄντως πῆγε ἐκεῖ στό σημεῖο πού εἶχε σκάψει τό ζῶο καί εἶδε νά ἀναβλύζει πόσιμο, πολύ ὡραῖο νερό, τό ὁποῖο διατηρεῖται μέχρι σήμερα· εἶναι τό ῾Αγίασμα τοῦ ῾Αγίου Σάββα, ἀπό τό ὁποῖο πολλές φορές ἔχουμε ὅλοι μας ἁγιασθῆ, καί τό ὁποῖο οὔτε αὐξάνει οὔτε μειώνεται, ὑπάρχει πάντοτε, ὅλο τό ἔτος καί τό χειμῶνα καί τό καλοκαίρι. Μία ἄλλη νύχτα, ἐνῶ προσευχόταν ὁ ῞Αγιος Σάββας, εἶδε ἕνα πύρινο στύλο στήν ἄλλη πλευρά τοῦ χειμάρρου τῶν Κέδρων, νά ἀνεβαίνει καί νά φθάνει μέχρι τόν οὐρανό. Τοῦ ἔκανε ἐντύπωση ἡ ἐμφάνιση αὐτοῦ τοῦ πυρίνου στύλου καί τήν ἄλλη μέρα πῆγε πρός τήν περιοχή ἐκείνη, καί ἐνῶ ἦταν ἥλιος ἐξακολουθοῦσε τό φῶς αὐτό νά λάμπει περισσότερο ἀπό τόν ἥλιο. Πλησίασε ἐκεῖ στή βάση πού ἦταν αὐτός ὁ πύρινος στύλος καί βλέπει ξαφνικά ὅτι ἐκεῖ ἀνοιγόταν μπροστά του ἕνα ὁλόκληρο σπήλαιο, πού ἦταν σέ σχέδιο καί σέ σχῆμα ναοῦ. Μπαίνει μέσα γεμᾶτος ἔκπληξη καί βλέπει σχηματισμένη μία κόγχη καί ἄλλους χώρους πού μποροῦσαν νά χρησιμοποιηθοῦν ὡς ναός γιά τήν ἀδελφότητα. Καί ὄντως ὁ ῞Αγιος Σάββας, πολύ γρήγορα, διαμόρφωσε τό σπήλαιο σέ ναό, πού μέχρι σήμερα ὀνομάζεται Θεόκτιστος Ναός, Θεόκτιστος ᾿Εκκλησία· εἶναι ἀφιερωμένη αὐτή ἡ ἐκκλησία στόν ῞Αγιο Νικόλαο. ῾Η θεόκτιστη αὐτή ἐκκλησία ὑπῆρξε τό πρῶτο λατρευτικό κέντρο τῆς ῾Ιερᾶς Μονῆς τοῦ ῾Αγίου Σάββα. |
Σελίδα 1 από 1 | Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |